Komunikasi ialah satu cara manusia berhubungan yang melibatkan pengertian atau maksud, dengan syarat mereka perlu setuju dengan definisi istilah-istilah yang digunakan berdasarkan sesuatu yang simbolik seperti isyarat, huruf, nombor dan perkataan yang melambangkan atau menyerupai idea-idea yang dapat menyampaikan maksud.
James A.F. Stoner & Charles
Wankel (1989). Komunikasi boleh didefinisikan sebagai proses pemindahan maklumat
daripada seseorang, kumpulan atau organisasi (penghantar) kepada seseorang,
kumpulan dan organisasi (penerima) yang lain melalui media tertentu.
Tiga prinsip komuninkasi
adalah melibatkan sekurang-kurangnya dua orang, tidak semestinya percakapan
tetapi penghantaran mesej dan menerima mesej dan tidak dapat dikawal seperti
perbezaan budaya. Komunikasi adalah perkara asas yang dilakukan oleh setiap
manusia, tanpa mengira usia, bangsa, latarbelakang, bahasa, budaya dan tempat.
Setiap hari kita berkomunikasi secara dalaman atau perseorangan, berinteraksi
dengan individu lain atau secara berkelompok Narimah dan Saodah, (2002).
Komunikasi adalah
merupakan aspek dan elemen yang penting dalam kefungsian sesebuah organisasi.
Dalam konteks organisasi, komunikasi berlaku dalam kalangan kumpulan-kumpulan
pekerja yang bekerjasama bagi mencapai matlamat tertentu Narimah dan Saodah (2002). Pihak pengurusan mencapai matlamat
tersebut dengan menggunakan pendekatan-pendekatan tertentu dalam menjalankan
operasi organisasi.
Terdapat empat jenis
aktiviti komunikasi di dalam organisasi iaitu komunikasi operasi dalaman,
komunikasi operasi luaran, komunikasi luaran tidak formal dan komunikasi
personal. Keempat-empat jenis aktiviti komunikasi ini melibatkan tiga
jenis saluran komunikasi iaitu, komunikasi secara menurun, komunikasi secara
menaik dan komunikasi secara mendatar.
Tiga Jenis Saluran Komunikasi :-
1. Komunikasi Secara Menurun
2. Komunikasi Secara Menaik
3. Komunikasi Secra Mendatar
KOMUNIKASI SECARA MENURUN
Komunikasi ini merujuk
kepada aktiviti komunikasi dari pihak atasan kepada kakitangan bawahan
organisasi. Komunikasi ini merujuk kepada pengaliran maklumat dari
peringkat atasan kepada satu atau lebih peringkat yang lebih rendah dalam
sesebuah organisasi. Penekanan terhadap komunikasi secara menurun sangat
penting supaya kakitangan dapat menerima dan melaksanakan arahan dari pihak
atasan. Komunikasi secara menurun dipraktikkan dalam organisasi bagi memastikan
supaya matlamat organisasi dapat dicapai melalui cara menerangkan kepada
kakitangan tentang tanggungjawab, kenapa dan bagaimana sesuatu kerja yang
dilakukan itu dapat membantu organisasi untuk mencapai matlamatnya.
KOMUNIKASI SECARA MENAIK
Komunikasi secara menaik merujuk kepada
aktiviti komunikasi dari kakitangan bawahan kepada pihak atasan.
Komunikasi ini merujuk kepada pengaliran maklumat dari satu peringkat bawahan
kepada satu atau lebih peringkat yang lebih tinggi dalam sesebuah organisasi.
Komunikasi ini membolehkan kakitangan bawahan memberi cadangan dan pandangan
kepada pihak atasan secara berterusan. Walau bagaimanapun, komunikasi secara
menaik melalui beberapa peringkat dan berlaku persaingan antara maklumat wujud
sebelum kepada pihak atasan. Oleh itu, komunikasi secara menaik ini hendaklah
sampai kepada pihak atasan dengan menggunakan saluran yang betul, adil dalam
menilai cadangan yang diutarakan dan perjumpaan bersemuka.
KOMUNIKASI SECARA MENDATAR
Komunikasi secara
mendatar merujuk kepada aktiviti komunikasi yang melibatkan perkongsian dan pertukaran
maklumat dalam organisasi.
Melalui komunikasi ini, perkongsian dan pertukaran maklumat dapat dilaksanakan
dengan cara tidak formal. Kebaikan komunikasi mendatar adalah meningkatkan
kerjasama, saling mempercayai dan komunikasi yagn berkesasn dalam kalangan
kakitangan, penumpuan perkara yang tidak dipersetujui dari aspek idea dan bukan
peribadi seseorang, kebanyakan tindakan dan keputusan memberi kesan kepada
orang lain melaksanakan kerja. Objektif komunikasi secara mendatar adalah untuk
menyelaraskan kerja, berkongsi maklumat demi kepentingan organisasi dan
menyelesaikan masalah atau konflik secara berkumpulan.
Empat jenis aktiviti komunikasi di dalam organisasi
iaitu:-
1. komunikasi operasi dalaman
2. komunikasi operasi luaran
3. komunikasi luaran tidak formal
4. komunikasi personal.
KOMUNIKASI OPERASI DALAMAN
Komunikasi operasi
dalaman merangkumi semua aktiviti komunikasi yang berlaku dalam organisasi.
Komunikasi operasi dalaman penting dalam melaksanakan operasi dalaman
organisasi. Komunikasi jenis ini penting dalam merancang untuk membuat pelan
operasi bagi sesuatu kerja. Komunikasi operasi dalaman melibatkan komunikasi secara
menurun, komunikasi secara menaik dan komunikasi secara mendatar.
Komunikasi operasi dalaman organisasi boleh melibatkan komunikasi lisan dan komunikasi
bukan lisan.
Contoh komunikasi bukan lisan dan bertulis yang
diaplikasikan dalam sesebuah organiasasi adalah melalui penggunaan memo dalaman yang merupakan saluran komunikasi secara
menurun. Memo dalaman adalah alat komunikasi tidak rasmi antara jabatan dalam
sesebuah organisasi dan hanya digunakan untuk menyampaikan maklumat kepada
orang di dalam organisasi sahaja. Pihak atasan akan memberi arahan dan
menyampaikan maklumat yang tepat dan jelas tentang tugas menggunakan memo dalaman
kepada kakitangan bawahannya.
Selain daripada itu,
komunikasi menerusi peti cadangan yang mengandungi borang tahap kepuasan pegawai dan anggota kumpulan pelaksana yang
menilai tahap kepuasan mereka di sesebuah organisasi. Maklum balas tahap kepuasan
ini adalah satu saluran komunikasi secara menaik bukan lisan iaitu pendapat
merupakan input secara langsung dari kakitangan dalam organisasi itu sendiri
bagi mempertingkatkan kepuasan bekerja mereka.
Contoh komunikasi
lisan yang diamalkan di sesebuah organisasi pula adalah mesyuarat.
Mesyuarat adalah pertemuan antara dua atau lebih orang untuk membuat
perancangan, berkongsi maklumat, membuat keputusan dan mencari jalan untuk
menyelesaikan masalah dalam jangka masa pendek atau jangka masa panjang. Saluran
komunikasi secara menurun dan komunikasi secara menaik boleh berlaku serentak
pada masa yang sama. Mesyuarat pengurusan di sesebuah organisasi yang
melibatkan pihak atasan dan kakitangan bawahan iaitu kedua-dua pihak
masing-masing menjana input dengan memberikan cadangan dan berbincang berkenaan
isu-isu yang melibatkan operasi organisasi. Contohnya, pihak atasan mengarahkan
kakitangan bawahan mendapatkan maklumat yang benar dan tepat yang boleh dalam
membuat keputusan dan perancangan organisasi. Cadangan dari kakitangan bawahan
dapat membantu menyelesaikan konflik organisasi dan membuat keputusan yang
tepat dalam menjalankan tugas organisasi.
KOMUNIKASI OPERASI LUARAN
Komunikasi operasi luaran
merangkumi aktiviti komunikasi yang berlaku di antara pihak dalam organisasi dengan pihak
lain. Komunikasi ini melibatkan interaksi dengan pihak luar dan perlu
dilakukan dengan baik kerana ia melambangkan imej sesebuah organisasi. Pihak
lain atau luaran yang terlibat dalam aktiviti komunikasi ini terdiri daripada
pihak awam, pelanggan, pembekal, media, bank dan sebagainya.
Hubungan komunikasi
dengan pihak luar adalah amat pening dan perlu dijaga dengan sebaik yang
mungkin di mana organisasi harus mengenalpasti cara atau strategi yang sesuai
untuk berkomunikasi dengan pihak luar agar operasi organisasi tidak terganggu
dan terjejas. Setiap unit dalam organisasi mempunyai fungsi masing-masing dalam
memastikan operasi organisasi berjalan dengan baik dan lancar. Mereka hendaklah
memastikan komunikasi luaran yang digunakan adalah tepat, konsisten dan tidak
melanggar kerahsiaan organisasi.
Organisasi juga hendaklah
memastikan warga kerja mereka mempunyai kemahiran yang sepatutnya di dalam
berkomunikasi dengan pihak luar. Tanpa kemahiran komunikasi yang baik, hubungan
di antara organisasi dengan pihak luar boleh terjejas dan boleh mendatangkan
kesan terhadap reputasi organisasi.
Komunikasi operasi luaran
boleh dipraktikkan di organisasi yang besar melibatkan komunikasi lisan dan bukan lisan.
Contoh komunikasi bukan lisan dan bertulis yang dipraktikkan di sesebuah
organisasi adalah melalui surat-menyurat dan emel. Surat-menyurat merupakan
proses penulisan dengan satu tujuan tertentu samada secara rasmi atau tidak. Emel
pula adalah kaedah pertukaran maklumat bertulis dan mel suara dengan cepat
melalui penggunaan terminal komputer yang telah dibangunkan dengan rangkaian
komunikasi. Dalam konteks organisasi, surat–menyurat dan emel digunakan samada
untuk menyampaikan atau mendapatkan maklumat daripada pihak luar contohnya
organisasi A kepada organisasi B.
Selain daripada itu, pada
masa ini penggunaan internet menjadi medium menyampaikan maklumat.
Kebanyakan organisasi sekarang menggunakan laman sesawangnya
sendiri dan menggunakan jaringan media sosial seperti Facebook, Instagram dan
Twitter dalam memastikan maklumat yang disampaikan cepat dan sekaligus
meningkatkan produktiviti dalam komunikasi dengan pihak luar.
Selain daripada itu,
tugas operasi organisasi yang melibatkan atau dilakukan oleh pihak luar juga
tergolong dalam komunikasi operasi luaran. Contoh tugas operasi
organisasi yang melibatkan outsourcing dalam konteks organisasi atau jabatan
adalah perkhidmatan IT dan pembayaran emolumen. Perkhidmatan IT yang melibatkan
outsourcing daripada pihak luar iaitu Telekom Malaysia secara meluas seperti
penggunaan Unifi iaitu rangkaian jalur lebar berkelajuan tinggi diusahakan oleh
Telekom Malaysia yang digunakan secara meluas dalam pengurusan sistem maklumat
dan ICT di Malaysia.
Walaubagaimanapun, komunikasi
operasi luaran ini tidak terhad dengan pihak yang melakukan tugas
operasi organisasi sahaja malahan dengan
pelanggan, pihak awam dan pembekal. Contohnya penggunaan sistem e-daftar
pelanggan di kaunter dan maklum balas pelanggan yang berurusan dengan
organisasi. Maklum balas dan cadangan yang diutarakan oleh para pelanggan bukan
sahaja membantu meningkatkan kualiti perkhidmatan di organisasi itu sendiri
tetapi juga untuk mempertingkatkan mutu perkhidmatan yang disediakan.
KOMUNIKASI LUARAN TIDAK FORMAL
Komunikasi luaran tidak
formal merujuk kepada komunikasi antara kakitangan dalam organisasi
dengan individu luar organisasi. Komunikasi ini wujud daripada
perhubungan sosial dan persahabatan di persekitaran tempat kerja yang boleh
terdiri daripada sesiapa sahaja atau mereka yang mendengar perbualan tersebut.
Komunikasi jenis ini berlaku dalam bentuk komunikasi lisan dan komunikasi bukan lisan.
Komen dan pandangan mengenai kerja yang dilakukan dikongsi dengan pihak
luar seperti rakan ataupun jiran. Komen yang diluahkan oleh kakitangan dalam
secara tidak langsung bukan sahaja mewakili pandangan peribadi kakitangan
tersebut malahan mewakili pandangan organisasi tersebut. Pihak luaran secara
tidak langsung akan memberi reaksi awal mereka terhadap organisasi. Oleh yang
demikian, dalam komunikasi jenis ini, kakitangan hendaklah berhati-hati dalam
mengeluarkan pandangan mereka.
Rungutan atan komen yang
kita luahkan kepada rakan atau sesiapa sahaja mengenai kerja yang kita atau
organisasi lakukan samada baik atau buruk secara tidak langsung mewakili
pandangan organisasi walaupun kita tidak berniat untuk bercakap mewakili pihak
organisasi kerana ia hanya pandangan peribadi. Tanggapan awal akan dibuat oleh
rakan atau sesiapa yang mendengar mengenai syarikat di tempat kita bekerja.
Oleh itu, apabila menggunakan komunikasi jenis ini kita hendaklah berhati-hati
dan berjaga-jaga untuk tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh memberi kerugian
atau kesan buruk kepada organisasi.
Selain daripada itu,
komunikasi luaran tidak formal juga boleh berlaku apabila maklumat yang
sepatutnya hanya dibincangkan dalam organisasi dijadikan topik perbualan di
luar dengan tujuan untuk mendapatkan pendapat. Tanpa disedari, perkongsian
maklumat yang tidak formal ini sekaligus boleh mengancam keselamatan organisasi
tidak kira dari segi fizikal mahupun harta benda dan aset organisasi. Kecuaian
seorang individu dalam mendedahkan maklumat berkaitan organisasi bukan hanya
menjejaskan reputasi organisasi malahan menjejaskan pengurusan atasan yang
memimpin organisasi tersebut.
KOMUNIKASI PERSONAL
Tidak semua komunikasi yang
berlaku di dalam organisasi bersifat formal. Komunikasi personal merupakan
contoh komunikasi yang tidak formal berlaku di dalam sesebuah organisasi.
Komunikasi ini berlaku apabila seorang kakitangan berhubung dengan kakitangan
lain melalui medium-medium tertentu seperti telefon, emel dan sebagainya.
Komunikasi seumpama ini perlu diberi perhatian supaya berjalan dengan baik bagi
mengelakkan timbulnya ketidakpuasan hati dan tekanan dalam kalangan kakitangan.
Ini penting dalam memastikan kelancaran operasi organisasi, prestasi kerja dan
juga produktiviti organisasi. Komunikasi ini secara tidak langsung menyumbang
ke arah kejayaan sesebuah organisasi.
Contoh komunikasi
personal yang berlaku di organisasi atau jabatan adalah seorang kakitangan baru
yang menguruskan hal berkenaan kewangan cuba menghubungi kakitangan yang
bertugas sebelum ini. Komunikasi di antara kakitangan baru dan kakitangan lama
ini merupakan komunikasi personal iaitu bertujuan untuk mendapatkan maklumat dan tunjuk
ajar mengenai kerja-kerja yang dilakukan. Melalui komunikasi ini,
perkongsian maklumat dapat dilaksanakan dengan berkesan. Komunikasi jenis ini penting supaya maklumat
yang diperlukan seorang kakitangan dapat diperolehi dengan mudah. Ini dapat
memastikan kesinambungan organisasi di dalam mencapai objektif organisasi dapat
dicapai. Selain daripada itu, seperti yang dinyatakan sebelum ini komunikasi
personal merujuk kepada komunikasi tidak formal. Oleh itu, aktiviti komunikasi
yang tidak berkisarkan urusan kerja juga boleh dikategorikan sebagai komunikasi
personal. Komunikasi personal melalui komunikasi tidak formal seperti
perbincangan yang dijalankan dalam situasi yang santai.
Pendekatan terbaik untuk
berkomunikasi (Argenti, 2003) adalah
melalui perbincangan tidak formal antara pekerja dan penyelia, supaya mereka
merasa lebih selamat, mampu mengutarakan persoalan dan mendapat nasihat yang
sewajarnya tanpa penilaian pihak atasan. Ketua yang meluangkan masa bersama
para pekerja juga lebih mendapat sokongan daripada mereka atas sikap
keprihatinan dan kemesraan yang ditunjukkan.
CADANGAN DAN IMPLIKASI KOMUNIKASI DALAM PENTADBIRAN
Komunikasi mempunyai
implikasi yang penting kepada individu dalam sesebuah organisasi. Setiap
individu mempunyai tanggunjawab dan fungsi dalam sesebuah organisasi. Apabila
mereka menjalankan fungsi masing-masing, hubungan antara mereka akan mewujudkan
satu rangkaian komunikasi dalaman organisasi yang kompleks. Oleh itu, beberapa
perkara boleh diwujudkan bagi meningkatkan komunikasi dalam organisasi.
Sesebuah organisasi boleh
mengadakan perjumpaan bersemuka yang melibatkan pengurusan atasan dan
kakitangan bawahan. Perjumpaan bersemuka ini merupakan satu bentuk komunikasi
dalaman yang perlu diadakan bagi memastikan setiap pekerja sentiasa
mendapat maklumat berkenaan pembangunan, perubahan, kejayaan dan pelbagai
Informasi berkaitan organisasi. Lebih banyak perjumpaan bersemuka juga akan
menggalakkan rasa saling hormat menghormati dan hubungan yang lebih erat antara
sesama pekerja dan ketua.
Menurut kajian yang
dilakukan oleh Gray dan Robertson
(2005), dalam ‘Effective Internal
Communication Starts At the Top’, seseorang eksekutif perlu bercakap lebih
kerap dengan pekerja mengenai tujuan organisasi, aktiviti, matlamat, perbezaan,
pelanggan, persaingan dan bagaimana jabatan dan usaha mereka dapat membantu
syarikat. Pendekatan ini boleh menjadi medium yang penting dalam memastikan
seluruh komuniti organisasi memahami dan melibatkan diri dalam mencapai matlamat
dan objektif organisasi.
Selain daripada itu,
pengurusan atasan sesebuah organisasi juga boleh menganjurkan kursus perkhidmatan
pelanggan dan komunikasi korporat. Kursus ini mendedahkan tentang
pengetahuan dan kefahaman tentang teknik berkomunikasi, strategi dan cara
mengatasi cabaran dalam perkhidmatan pelanggan yang berkesan. Kursus ini bukan
sahaja membantu meningkatkan kesedaran semua individu dalam organisasi tentang
pentingnya kemahiran komunikasi berkesan malah membantu meningkatkan kemahiran
komunikasi supaya lebih berkeyakinan dalam melayan pelanggan malahan boleh
membangunkan potensi diri dan motivasi kerja.
Sesebuah organisasi juga
boleh menjalankan satu kajian berkaitan komunikasi dalaman untuk
membentuk pelan komunikasi dalaman yang berkesan. Ini perlu laksanakan
dengan lebih menyeluruh untuk melihat keberkesanan kaedah dan saluran
komunikasi serta informasi dalaman yang telah dipraktikkan. Maklum balas
daripada kajian tersebut boleh digunakan untuk menghasilkan satu pelan komunikasi
dalaman bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan yang ditawarkan.
Saluran komunikasi perlu
bagi semua individu dalam organisasi berpeluang untuk mengemukakan pendapat dan
sumbangan mereka kepada pembangunan organisasi. Hadiah atau ganjaran yang
sewajarnya sebagai tanda penghargaan bolehlah diberikan kepada
individu-individu yang memberikan idea-idea yang inovatif dan khidmat
cemerlang. Ini sekaligus memupuk semangat kesetiaan dan kebanggaan
terhadap organisasi. Malah dalam konteks kerjaya pula boleh mempengaruhi dan
memotivasikan individu-individu lain agar mengambil contoh dari mereka yang
berjaya.
Aktiviti-aktiviti seperti
lawatan penanda aras ke organisasi lain, majlis makan malam tahunan dan hari
keluarga juga merupakan satu pendekatan yang boleh meningkatkan kemahiran komunikasi.
Komunikasi
dua hala jenis terbuka, jelas dan saling mempercayai akan dapat
mempengaruhi darjah komitmen seorang individu terhadap organisasi di tempat
individu tersebut bekerja. Komunikasi dalaman merupakan satu aspek yang perlu
diberi perhatian dalam usaha organisasi untuk mencapai dan merealisasikan
matlamat organisasi.
Komunikasi dalam sesebuah
organisasi merupakan aspek utama yang perlu ditekankan kerana kejayaan sesebuah
organisasi adalah bergantung kepada pendekatan yang digunakan melalui
komunikasi samada baik ataupun buruk. Sekiranya komunikasi yang digunakan
adalah ke arah positif, maka sesebuah organisasi itu akan menjadi lebih kuat
dan berjaya. Begitu juga sebaliknya. Komunikasi adalah merupakan elemen yang
penting dalam menentukan fungsi sesebuah organisasi. Saiz operasi organisasi
juga mempengaruhi keberkesanan komunikasi dan organisasi kerana terma ini mempunyai
hubungan yang rapat dan saling mempengaruhi. Saiz organisasi yang besar boleh
menimbulkan pelbagai masalah komunikasi seperti salah tafsir, khabar angin,
mesej tidak sampai dan sebagainya. Oleh itu, adalah penting bagi sesebuah
organisasi mempertingkatkan kemahiran komunikasi dan saluran komunikasi yang
sedia ada bagi meminimumkan masalah-masalah komunikasi.
Komunikasi adalah fitrah
semua individu kerana melalui komunikasi kita dapat membina perasaan, hubungan
kasih sayang, persahabatan, kebencian dan sebagainya. Justeru itu, masyarakat
perlulah menggunakan komunikasi yang baik demi menjaga keharmonian dan keamanan
hidup bermasyarakat.
0 Ulasan